استرس و مدیریت آن

1-    نگرش خود را تغییر دهید.

-         اجازه ندهید دیگران روی شما فشار بیاورند . طعنه ها و گستاخی های دیگران را ضعف شخصیتی آنها بدانید که اساسا مشکل اخلاقی آنهاست تا اظهار عقیده ای در مورد قابلیت های شما.

-         هرگز کینه نورزید به قول جان کندی:«دشمنان خود را ببخشید ،اما هرگز نام آنها را فراموش نکنید.»

-         دست کم روزی یکبار از دوستانتان به خوبی یاد کنید . گفتن خوبی دیگران هر رو طرف را خوشحال می کند.

-         امید به بهترین داشته باشید ولی خود را برای بدترین نیز آماده کنید.

-         این فلسفه را فراموش نکنید:« هیچ چیز در زندگی آن قدرها اهمیت ندارد و بسیاری از چیزها اصلا اهمین ندارد

2-    مشکلات خود را با دید دیگران نگاه کنید.

-         مشکلات بزرگ را به مشکلات کوچکتر  تبدیل کنید و یکی یکی از بین ببرید.

-         خوشبین باشید ، اشتباهات و عقب نشینیها را فرصتهایی برای آموزش و تجربه خود بپذیرید.

-         گریستن برای شیر ریخته ، بی فایده است.

3-    به زندگی بخندید.

-         این را بدانید تنها انسانهای بی درد ورنج مردگان هستند. اگر به مشکلات زندگی بخندید همیشه چیزی برای خنده خواهید داشت.

-         خشنودی تمام مردم هدفی است که ممکن نمی شود.

-         به یاد خوشی بودن نیمی از خوشی است.

4-    نگرانی را کناربگذارید ، شروع بکار کنید.

-         نگرانی مانع از تفکر سازنده و اقدام موثر است . یکی از بدترین زمان نگرانی اول روز یعنی صبح هاست.

-         نگرانی  استفاده غلط از تحلیل است زیرا پژوهشها نشان داده اند بسیاری از مسائلی که ما را نگران می کنند یا هرگز اتفاق نمی افتند یا خارج از کنترل ما هستند.

-         عاقلان علت را جست وجو می کنند ، جاهلان قضاوت می کنند.

-         یک راه برخود با نگرانی انجام کار نگران کننده و حساس در اول روز است یعنی بدترین کارها را اول انجام دهید.  بنابراین زیاد خود را آزار ندهید و شروع بکار کنید تا موقعیت نگران کننده را تغییر دهید و دگرگون سازید.

-         شروع خوب نیمی از کار است.

-         آب ایستاده آسیاب را نمی تواند بچرخاند.

5-    از کوچک کردن و سرزنش خویش بپرهیزید .

-         کلام تحقیر آمیزی که به خود می گویید و گفتگوی درونی افسرده کننده ، اعتماد به نفس شما را از بین میبرد و استرس بیهوده ای به وجود می آورد . به خود القاب و برچسب های نیرو دهنده و اطمینان دهنده بدهید. مثلا :« هر روز بهتر و بهتر می شوم» زمانی که کار شایسته ای انجام می دهید به خود پاداش بدهید.

-         وای به حال آن کسی که تخم امید در دل او کُشته شود.

-         بد بیاری برای دیگران یکی است برای ناشکیبایان دو تاست.

6-    از شتاب زندگی خود بکاهید.

-         یک سرگرمی انتخاب کنید که نتوانید در آن عجله کنید.

-         گاهی پیاده روی کنید . همدا توقف کنید و به مناظر اطراف چشم بدوزید.

-         تمرینات مراقبه یا یوگا انجام دهید.

-         تمرکز را تمرین کنید.

7-    مواظب در وضعیت بدنی خود باشید.

-         تنفس عمیق و ریتم دار را اجرا کنید.

8-    بر استرسهای ناشی از هنگام مسافرت غلبه کنید.

-         یونهای منفی موجود در کوهستانها ، در بین جنگلها ، کنار دریاها ، نزدیک آبشارها یا آبهایی که به سرعت جریان دارند در ما احساس انرژی و آسایش به ارمغان می آورند.

-         زمانی که با اتوبوس سفر میکنید جلو بهتر است.

-         کشش عضلانی برای رفع کسالت و گرفتگی مناسب است.

-         مسافرت کردن فکر را گسترش می دهد و اندیشه را باز میکند.

9-    عادات غذایی را کنترل کنید.

-         از خوردن نوشابه گازدار پرهیز  کنید.آب زیاد بنوشید.

-         اگر میخواهید بخوابید غذاهای سرشار از کربوهیدرات بخورید اگر بیدار بمانید مرغ ، ماهی ، گوشت ، تخم مرغ ، لبنیات و لوبیا که پروتئین دار هستند بخورید.(که تا 5ساعت آدرنالین تولید می کنند)

10-                       آرام گرفتن در آخر روز

-         در پایان روز کاری ، تمرکز کردن را تمرین کنید . به نقطه ای ثابت تا 40 ثانیه تمرکز کنید. و تا 40 ثانیه تنفس عمیق بکشید.

11-                       با آرمیدن و خواب استرسهای جسمی را کاهش دهید.

-         یکی از مهمترین عامل کسالت و کاهش آرامش کمبود خواب است . سعی کنید 8ساعت خواب در شبانه روز را  کاهش ندهید.

-         وقتی  که به رختخواب می روید ناراحتی هایتانرا توی کفشهایتان جا بگذارید.

-         کسی که وجدانش پاک باشد راحت خوابش می برد.

12-                       با ورزش استرس را از خود دور کنید.

-         ورزش کردن منظم و متعادل موجب افزایش  کم کم ضربان قلب می شود و ریه ها را تقویت  می کند و از تنفس بهتر بهره برده میشود.

-         ضمن تقویت روحیه ، انسان شارز شده و نیرومندی و جسمی بدست می آید اگر  فرصت و یا به هر دلیلی نمی توانید ورزش منظم و کار ایی داشته باشید ، پیاده روی (حدود 20 دقیقه )  دراز و نشست (هر بار 30 ) و طناب زدن یادتان نرود.

-         زنیرو بود مرد را راستی         ز سستی کژی زاید و کاستی

در پایان فراموش نکنید آنچه هستید را قبول کنید و خود را دوست بدارید و درآغوش بگیرید . لازمه زندگی خوب، اعتماد به نفس و خرسندی از خود است .هیچ انسانی بی مشکل و بدون رنج و غم در دنبا وجود ندارد، از یک غم کوچک ، از یک شکست جزئی ، از یک جراحت ساده ننالید ، روزگار دشمن انسانهای ضعیف و کم اراده است.

دامنه توقعات و انتظارات خود را کوتاه  وکوتاه تر کنیم تا زندگی آرام ودلپذیری داشته باشیم. خوشبختی از انجایی شروع می شود که جاه طلبی ها پایان یابد.

 پیروز باشید

/ 0 نظر / 15 بازدید